아산 세계 꽃 식물원 LIAF  / 충남 아산시 도고면 아산만로 37-37

Design background


아산세계꽃식물원은 식물학자이신 원장님의 삶의 흔적들을 고스란히 담고 있다. 건축물과 공간을 디자인 하는 ARCH166으로서 처음 느낀 장소의 인상은 다소 투박하지만 식물 하나만 바라보고 살아온 한 사람의 인생의 고집 또는 땀방울이 배어 있어 보였다.


이 Project는 LIAF( Life Is a Flower)라 명명된 이름에서 시작되었다. 식물은 더 이상 식물자체로서의 의미나 가치보다, 식물을 매개로 새로운 가치의 발견이나 다른 모습을 보여주는 것이 LIAF Project의 방향을 삼았으면 한다는 대화 내용들이 아크166과의 디자인 방향과의 맥락을 같이 하였다.

 각 분야의 디자이너 혹은 예술가들과의 교류를 통하여 아산세계꽃식물원과 새로이 자리하는 LIAF Project가 하고자 하는 이야기가 그 동안 숨겨져 있던 가치들을 발견해 나아가는 과정자체가 project 이끄는 원동력으로 전체적인 Design concept의 뼈대가 되었다.



꽃보다 건축


항상 “사람에 대한 궁금증”이 강력한 Design  Narrative를 부여한다고 평소 생각해온 ARCH166이 바라본 씨앗창고와 그 주변 부속물들은 원장님 그 차체로 보였다. 창고의 내, 외부는 원장님이 정성을 기울여 이루어놓은 세월만큼 한 사람인생의 흔적들이 켜켜이 쌓여있었다. 


공간을 구성했던 기둥들과 씨앗창고로서의 발자취는 LIAF를 구성하는 뼈대와 정체성으로 그 틀을 만들어 주며 새롭게 협력되어지는 두 딸들은 “공생적 침범”으로 그 동안 드러나 있지 않던 새로운 활력과 성격들이 뒤섞여 LIAF PROJECT의 큰 흐름을 이끌어 내었다. 이러한 접근법은 흔히 말하는 신, 구의 발전적 조합으로도 캐릭터와 캐릭터의 충돌에서 오는 새로운 파편들의 재구성. 이것이 LIAF를 단순히 식물을 이용한 서비스를 제공하는 공간이 아닌 식물을 즐기는 새로운 입맛의 자극을 이끌어내는 것이 LIAF PROJECT의 핵심이다.



Design Concept


흔적의 파편들의 재구성은 단순히 머무르고 버려진 것들의 재구성이 아닌 원장님의 삶과 새롭게 수혈된 가족들의 개성들이 어울려져 식물의 즐기는 새로운 입맛을 전달하는 전초기지인 곳이다.

Design background


Asan World Flower Garden contains the traces of the life of the plant scientist. As ARCH 166, a design of buildings and spaces, the first place I felt was rather crude, but it seemed to bear the insistence or perspiration of one person who had lived by looking at a plant.


The project started with the name LIAF (Life Is a Flower). Conversations with the LIAF Project direction were made that plants should no longer mean or value by themselves, but rather they should aim to show a new value by means of plant parameters or by showing a different direction.

Through exchange with designers or artists in each field, the whole process of discovering the hidden values of the new LIAF Project, which is located in Asan World Flower Plant, was the process of discovering the original design.



Architecture rather than Flower


The old seed storage and surrounding fragments that ARCH 166 used to think “ Curiosity about people “ provided a powerful design Narrative were seen as the bodies of the plant scientist. Insiders and outsiders of the warehouse have accumulated many traces of the life, each of which was accomplished with the utmost care. 

The space created by the pillars and footprints as a seed warehouse mixed together with the skeletons and identities that formed the LIAF, and the newly co-operated project flow revealed a “ symbiotic invasion “ during which the two daughters were forced to participate. This approach is a reconfiguration of new tastes from character conflict, even with the evolving combination of so-called gods and districts ; it is not the space to simply enjoy the LIAF as it provides the service of plants to which it is launched, but simply the focal point of plants.


Design Concept


Reconstitution of vestiges is not just a reconstruction of residuals and discarded things, but a new taste for plant pleasure, combined with the director’s life and individuality of the new blood transfusion family.

책임디자인 : 이승엽, 김자경, 최종원

팀: 김영록,정산해